Wandeling naar het Kruis van Benidorm

Verreweg de bekendste wandeling in Benidorm voert naar “Het Kruis” bovenop de Sierra Helada. De weg is hier en daar redelijk steil, maar met een beetje conditie kun je in een uur boven zijn. Daar aangekomen heb je een mooi uitzicht, niet alleen over Benidorm, maar ook over het achterland, de bergen, sinaasappelboomgaarden en de zogeheten “witte dorpen”.

Neem aan de uiterste oostkant van het Playa de Levante de laatste zijstraat links, of neem nog iets verder de trap naast Hotel Nadal. Ga bovenaan rechtsaf de Calle Alcalde Manuel Catalán Chana in. Je komt dan onder andere langs Hotel Benikaktus en het gloednieuwe Gemelos 28, waar vroeger Coblanca 10 stond.  Rechts zie je voorbij de bocht het ministrandje La Cala de Llusera. Loop verder tot de driesprong aan de voet van appartementencomplex La Marina. Ga linksaf, je hebt de zee dan achter je. Bovenaan ga je rechtsaf, La Marina ligt dan aan je rechter kant. Deze weg, de Avenida de Tokio, die later overgaat in de Avenida de Taywan, blijf je volgen. Waar de weg doodloopt, begint een pad dat naar de top leidt.

Nog maar kort geleden was dit een landelijke route met weinig bebouwing, meest schitterende bungalows en villa’s. Helaas  wordt er nu ijverig en veel gebouwd, veel voor en door Russen.

4 comments to Wandeling naar het Kruis van Benidorm

• wim en ank

Menig keer het kruis bezocht , schitterend uitzicht , maar nog mooier is de wandeling cq beklimming van af het kruis naar Albir via de rotsen .
    gewoon de geel/witte markering volgen en je komt uit bij de zendmast ( ongeveer 4 uur lopen )

• lizette

Zeker al8 keer gelopen. Blijft altijd mooi komende maand weer naar benidorm. En zeker weer naar het kruis wandelen

• Ben het er helemaal mee eens dat de bebouwing van de Sierra Helada moet stoppen! Het staat op de werelderfgoedlijst als zijnde beschermd natuurgebied. Ik ben zelf makelaar maar heb een gruwelijke hekel aan het bebouwen van gebieden die onbebouwd moeten blijven. De wandeling naar het kruis is geweldig, de dominee zei het vroeger al, bij het kruis begint de zaligheid, halleluja…:-)

• Bertus van Luijn

Ik ben in juni 2018 naar het kruis geweest was alweer ruim 10 jaar geleden dat ik hiernaar toe was geweest. Zoals is beschreven is het zeker veranderd al divers huizen zijn er gebouwd.

Geef je mening

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>